KÖZBESZERZÉSI SZAKÉRTELEM

A közbeszerzési törvény 2003 óta említi a közbeszerzési tanácsadók szerepét:

Az ajánlatkérőnek saját magának kell megítélnie, hogy megfelelő, a közbeszerzés tárgya szerinti, jogi, pénzügyi és közbeszerzési szakértelemmel rendelkezik-e, és amennyiben úgy véli, hogy a megfelelő szakértelem csak a saját szervezetén kívüli személy, illetőleg szervezet bevonásával biztosítható, úgy a Kbt. és a vonatkozó jogszabályok szem előtt tartásával lehetősége van külső szakértő bevonására. A Kbt. ezen rendelkezése értékhatártól függetlenül mindkét eljárásrend esetén kötelezően alkalmazandó.

A hivatalos közbeszerzési tanácsadók igénybevétele 2010-ig kötelező volt uniós forrásból megvalósuló közbeszerzések lefolytatásában, azt követően, mint jogosultság jelent meg.

2015-ben új fordulatot jelentett a felelős akkreditált szaktanácsadói intézmény létrejötte, amely folyamatos szigorításon esett át:

„A részben vagy egészben európai uniós forrásból megvalósuló, valamint árubeszerzés és szolgáltatás megrendelése esetén az uniós értékhatárt meghaladó, építési beruházás esetén az ötszázmillió forintot meghaladó értékű közbeszerzési eljárásba az ajánlatkérő köteles felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadót bevonni.”

Tekintettel arra, hogy a honvédség központi beszerző szervezete, mint a honvédség egészére közbeszerzési eljárást lefolytató szervezete, egy-egy közbeszerzés eljárás értékét nézve igen nagy számban kötelezett uniós eljárás lefolytatására. (Itt meg kell jegyeznem a HM központi beszerző szervezet vonatkozásában a közösségi értékhatár sokkal alacsonyabb, mint a honvédségi szervezetek vonatkozásában. Ezekben az esetekben kötelező az akkreditált szaktanácsadó igénybevétele.

Ha kimondottan a közbeszerzési szakértelemre szűkítjük le a centralizáció-decentralizáció kérdését, akkor megállapítható, hogy a közbeszerzési szakértelem alapja a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó.

Az új közbeszerzési törvény a Felelős Akkreditált Közbeszerzési Szaktanácsadó (FAKSZ) intézményét vezette be. A közbeszerzési eljárásba az alábbi esetekben kötelező FAKSZ-ot bevonni:

  • részben vagy egészben európai uniós forrásból megvalósuló közbeszerzés;
  • árubeszerzés és szolgáltatás megrendelése esetén az uniós értékhatárt meghaladó közbeszerzés esetén;
  • építési beruházás esetén az 500 millió forintot meghaladó értékű közbeszerzési eljárásba.

A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó napjainkban, mint magánszemély jelenik meg .

  • azon büntetlen előéletű természetes személy,
  • akit az e rendeletben meghatározottak alapján a közbeszerzésekért felelős miniszter által vezetett minisztérium névjegyzékbe vett,
  • rendelkezik az e rendelet szerinti felsőfokú végzettséggel, felelősségbiztosítással és közbeszerzési gyakorlattal,
  • továbbá aki a közbeszerzési eljárásban részt vevők oktatására vonatkozó feltételrendszer kialakítására, valamint a közbeszerzési tárgyú képzések irányítására, felügyeletére és ellenőrzésére vonatkozó Korm. rendeletben meghatározottak szerinti kötelező képzésen (a továbbiakban: közbeszerzési szakmai képzés) igazoltan részt vett és eredményes vizsgát tett;

Természetesen a szaktanácsadókra speciális feltételek is vonatkoznak:

  • A FAKSZ szolgáltatásra vonatkozó szerződés megkötésére nem kell közbeszerzési eljárást lefolytatni nettó 60.690.330,- forint értékig;
  • Az ügyvédi, vagy a FAKSZ képviselet kötelező a Közbeszerzési Döntőbizottság előtti jogorvoslati eljárásban.
  • A FAKSZ-ok 2 főt jelölnek a Közbeszerzési Hatóság Tanácsába
  • A FAKSZ-okra vonatkozó részletes szabályokat a Miniszterelnökséget vezető miniszter határozza meg.

A szaktanácsadók a közbeszerzési eljárás bázisai, nélkülük, jelenlétük nélkül jogszabályban meghatározott közbeszerzés nem folytatható le.

A jogszabály a közbeszerzési eljárások jogszerűségének felelősségét a FAKSZ személyére testálja:

„A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó a közbeszerzési eljárások szakszerű lefolytatását segíti elő.

  • A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó a közbeszerzési eljárás előkészítése és lefolytatása során a közbeszerzési szakértelmet biztosítja, a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadás körébe eső feladatokat személyesen köteles ellátni.
  • A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó a közbeszerzési eljárással kapcsolatos valamennyi feladata vonatkozásában a közbeszerzési szakértelem biztosításáért felel.
  • A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó az eljárás során szorosan együttműködik az eljárás tárgya szerinti, pénzügyi, jogi vagy egyéb szakértelmet biztosító személyekkel, de a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó nem felel a közbeszerzési eljárás során a nem közbeszerzési szakértelem körébe eső (így különösen az eljárás tárgya szerinti, pénzügyi, és jogi szakértelem körébe eső) feladatok teljesítésének szakszerűségéért és megfelelőségéért.”

Külön ki kell emelnem a felelős akkreditált szaktanácsadó függetlenségének jelentőségét!

  • A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadói tevékenység megbízás alapján vagy munkaviszonyban, munkavégzésre vagy foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyban végezhető.
  • A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó tevékenységének ellátása során szakmailag nem utasítható, feladatának ellátásáért felelősséggel tartozik.

A felelősség körében a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó ellenjegyzéssel köteles ellátni:

  1. a közbeszerzési eljárást megindító felhívást és a közbeszerzési dokumentumokat,
  2. a bontási jegyzőkönyvet, jegyzőkönyveket, és
  3. az összegezést, összegezéseket.

A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó a Ptk. szabályai szerint felel a tevékenysége körében okozott kár megtérítéséért, melynek értelmében köteles felelősségbiztosítással is rendelkeznie. A tevékenység körében okozott károkra évi 50 millió és káreseményenként legalább 25 millió forint értékben felelősségbiztosítással kell rendelkezniük. 5

Adott esetben egy jogorvoslati eljárás – amelyben a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó vesz részt –  a Ket. törvény értelmében a képviseletben eljáró személy költsége is.

A külső szakértő alkalmazásának előnyei:

  • kiszámítható – feladatarányos – költségtérítés;
  • felelősségvállalás a szakértő részéről;
  • a képzés, oktatás költsége nem merül fel (a szaktanácsadó kötelezettsége);
  • kártérítés igényelhető hibás, késedelmes, vagy nemteljesítés esetén;
  • jogorvoslati bírság a szaktanácsadóra hárítható;
  • szervezeti változásoktól, a szervezet létszámától függetlenül biztosítható,
  • szaktanácsadók tudása, tapasztalata kiválaszthatók, versenyeztethetők,
  • kész, piacképes közbeszerzési szakértő alkalmazása gazdaságosabb, mint a feladat saját állománnyal történő biztosítása (lsd szabadságból, betegségből, ünnepnapokból, váratlan eseményekből adódó kieső napok, hetek)

A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó igénybevétele nem csak közbeszerzési eljárásokhoz köthető, hiszen egy beszerzési, azaz értékhatárok alatti eljárásban is meg kell vizsgálni a közbeszerzési kötelezettség fennállását

Vélemény, hozzászólás?