Beszerzés a különleges jogrendben

Egészségügyi válsághelyzet idején a Kormány gondoskodik az Állami Egészségügyi Tartalék folyamatos pótlásának költségvetési fedezetéről, amelyhez szükséges forrásokról utólag el kell számolni. Ez esetben az eszközök és anyagok beszerzése nem tartozik a közbeszerzésekre vonatkozó rendelkezések hatálya alá.

A katasztrófa és a katasztrófaveszély időszakában a közbeszerzési törvényt, ezáltal a szigorú szabályokat nem kell alkalmazni a katasztrófa károsító hatása által érintett területre vonatkozóan ; valamint szükség- vagy veszélyhelyzet esetén az állatok járványos megbetegedése, a súlyos ipari vagy közlekedési baleset okozta kár, vízkár, illetve vízminőségi kár közvetlen megelőzése, elhárítása, védekezési készültség vagy az azt közvetlenül követő helyreállítás érdekében történő beszerzésre uniós értékhatárig.

A Honvédség, mivel „csak” felkérés alapján vesz részt a katasztrófavédelmi helyzetben, részére ez a központi készlet nem biztosított. A Honvédség, amelynek alapfeladata a katasztrófák megelőzésében, következményeik elhárításában és felszámolásában való közreműködés, önálló készletekkel rendelkezik.

Az egyéni védőeszköz készlet, illetve tartalékkészlet a katonai szervezeteknél, továbbá a központi készletek a központi ellátó szervezeteknél kerülnek megalakításra. Védekezés időszakában az egyéni készletek a központi készletből kerülnek pótlásra, az időjárási viszonyoktól függő védőeszköz (pl. szúnyogriasztó, naptej, kézkrém) kiosztásáról az illetékes megyei katasztrófavédelemi igazgató intézkedik.

Az Alaptörvény alapján a különleges jogrend időszakában elrendelhető a közbeszerzési szabályok felfüggesztése:
A Kormány jogosult a veszélyhelyzetben, váratlan támadás esetén, a megelőző védelmi helyzet idején rendeletet alkothat, amellyel – sarkalatos törvényben meghatározottak szerint – egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti, törvényi rendelkezésektől eltérhet, valamint egyéb rendkívüli intézkedéseket hozhat.

Szükségállapot idején a köztársasági elnök alkot rendeletet, melyben az egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti, törvényi rendelkezésektől eltérhet, valamint egyéb rendkívüli intézkedéseket hozhat.
Rendkívüli állapot idején a Honvédelmi Tanács alkot rendeletet, melyben egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti, törvényi rendelkezésektől eltérhet, valamint egyéb rendkívüli intézkedéseket hozhat.

Az egyes rendeletek tervezetét már békeidőben, azaz a felkészülés időszakában kell elkészíteni az illetékes szervezeteknek.

Álláspontom szerint a Honvédség vonatkozásában a jelenlegi beszerzési rendszert (központi és csapat beszerzés) célszerű alkalmazni minősített időszakban is.

A központi beszerzések vonatkozásában stratégiai szintű igény támasztása (feladatszabás) alapján a hadműveleti szintnek kell összegyűjteni, tervezni a harcászati szintű igényeket.

A harcászati szintű igények minőségi és mennyiségi mutatói alapján a lehető legrövidebb időn belül piackutatást szükséges végezni, azaz felmérni a beszállítói lehetőségeket. Amennyiben a felkészülés időszakában – hasonlóan a NATO beszerzési elvekkel – már rendelkezünk a potenciális beszállítókra, illetve azok elbírált alkalmasságára vonatkozó adatbázissal, ez a hosszadalmas, időigényes folyamat kiküszöbölhető.

Kritikus eleme a beszerzésnek az élettartam menedzsment szemléletű igénytámasztás, melynek során olyan paramétereket kell meghatározni, mellyel biztosítható a beszerezni kívánt eszközök rendszeresítése, fenntartása, működtetése. Természetesen ezen feladatok már nem harcászati szinten jelennek meg, így az egységes műszaki követelmény a hadműveleti, vagy stratégiai szinten kerül véglegesítésre. A minősített időszakban az ellátó rendszerbe bekerült anyagoknak, eszközöknek kiemelt védelmet kell biztosítani.

Példaként az általam sokszor említett37 élelmiszerekkel elkövethető terrorfenyegetést említem:
A honvédségi ellátási folyamatba az ételek minősége kiemelt figyelmet érdemel, hiszen rossz, fertőzött alapanyagok, rosszul tárolt ételek fogyasztása a honvédség alaprendeltetési feladatinak biztosítását veszélyezteti. Napjaink nemzetközi biztonsági környezetében az élelmiszerellátási láncban is fel kell készülni a terrortámadások elleni védelemre, amely a katasztrófák, a gondatlanságból, vagy szándékosan elkövetett ételmérgezések állat- és közegészségügyi, társadalmi, politikai és egyéb következményei felszámolásában nyújt segítséget.

„A terrorcsoportok szemszögéből nézve az élelmiszerlánc elemeit könnyű pusztítani. Az ún. modernkori terrorizmus története szerencsére nem bővelkedik ilyen célpont elleni terrortámadásokkal. Az élelmiszer és vízellátás sérülékenysége miatt azonban ennek kockázatát komolyan kell venni.”

A beszerzett eszközöket a Magyar Honvédség központi anyagellátó szervezetéhez szükséges beszállítani, ahol központilag kialakítható a minőségbiztosítással, szükség esetén a laboratóriumi bevizsgálással kapcsolatos tevékenységek.

A minősített időszaki katonai feladatok ellátása érdekében, a védelmi tevékenység folytatásához meghatározott esetekben harcászati szinten is célszerű megadni a beszerzési jogkört. Ilyen eset, amikor központi ellátás határidőre nem képes biztosítani az igényeket. A harcászati szintű beszerzés azonban kizárólag a napi életvitelhez szükséges anyagokra terjedhet ki, hiszen lőszer, robbanóanyag, fegyverzet beszerzése a helyi beszállítóktól amúgy sem lehetséges. Az ilyen típusú beszerzések során már a pénzügyi ellenszolgáltatásra a helyszínen nincs lehetőség, a központi ellátás részére kerül a fedezet biztosításra. A harcászati szintű beszerzés során kizárólag átvételi elismervényen, vagy beszolgáltatási jegyen igazolható a teljesítés ténye.

Humánvédelem – békeműveleti és veszélyhelyzet-kezelési eljárások fejlesztése.

Vélemény, hozzászólás?