Közbeszerzési törvény 2017 évi változása a FAKSZ szemszögéből

A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó (FAKSZ) a közbeszerzési eljárás előkészítése és lefolytatása során a közbeszerzési szakértelmet biztosítja, a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadás körébe eső feladatokat személyesen köteles ellátni.

A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó a közbeszerzési eljárással kapcsolatos valamennyi feladata vonatkozásában a közbeszerzési szakértelem biztosításáért felel.

A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó az eljárás során szorosan együttműködik az eljárás tárgya szerinti, pénzügyi, jogi vagy egyéb szakértelmet biztosító személyekkel, de a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó nem felel a közbeszerzési eljárás során a nem közbeszerzési szakértelem körébe eső (így különösen az eljárás tárgya szerinti, pénzügyi, és jogi szakértelem körébe eső) feladatok teljesítésének szakszerűségéért és megfelelőségéért.

2017-től a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó mint közbeszerzési szolgáltató jelenik meg a törvényben (olyan szervezet vagy személy, amely járulékos közbeszerzési szolgáltatást kínál a piacon)

A közbeszerzési törvény másik lényeges módosítása, hogy meghatározott ajánlatkérők az egymillió forintot elérő, de a nemzeti értékhatárokat el nem érő értékű szerződéseik megkötését megelőzően is kötelesek – a törvény végrehajtási rendeletében foglaltak szerint, az ott meghatározott kivételekkel – legalább három ajánlatot bekérni . Ezekre a beszerzésekre a törvény rendelkezéseit kizárólag annyiban kell alkalmazni, amennyiben e törvény végrehajtási rendelete azt előírja.” A végrehajtási rendelet még nem került kiadásra.

A kapcsolódó felhatalmazó rendelkezés szerint a Kormány az ajánlatkérők – nem közbeszerzési eljárás keretében megkötött – nemzeti értékhatárt el nem érő értékű szerződéseinek megkötésére meghatározhat az előbbinél részletesebb követelményeket, és az ajánlatkérők beszerzéseikről kötelesek a közbeszerzésekért felelős miniszter részére tájékoztatást adni. Valójában így jelentősen csökken – nyolc helyett egymillió forintra – az az értékhatár, amely felett az ajánlatkérők jogszabályban rögzített követelményeknek megfelelően választják ki szerződéses partnerüket.

A közbeszerzési eljárások – a nemzeti eljárásrendben alkalmazható egyszerűsítések mellett is – olyan szigorúan szabályozott eljárásrendet követelnek meg, amely az ajánlatkérők részéről speciális szakértelmet kíván. Különösen a kisebb ajánlatkérő szervezetek csak ügyvéd vagy felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó megbízásával tudják az eljárások jogszerű lefolytatását biztosítani.

A fentiek értelmében az Ajánlatkérőknek a közbeszerzési szabályzatukat a fenti kritériumok alapján módosítani szükséges.

Igény esetén Tanácsadó Irodám rendelkezésre áll.

Vélemény, hozzászólás?